Κυρίες και Κύριοι,
Η διεύρυνση της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης αποτελούν κυρίαρχους στόχους της στρατηγικής της Λισσαβόνας που αποτελεί τη βάση χάραξης της πολιτικής των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2007-2013.
Τα εμπόδια που θέτανε οι εθνικές οικονομίες με δασμούς και γραφειοκρατικές διαδικασίες για να προστατεύσουν από τον ανταγωνισμό δικές τους επιχειρήσεις καταρρίπτονται συνεχώς. Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας έφερε την ώρα της αλήθειας. Οι συμφωνίες στα πλαίσια του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, η εμβάθυνση της ενιαίας Αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η σύγχρονη οικονομική πραγματικότητα, καθιστούν την διερεύνηση της ανταγωνιστικότητας μονόδρομο, για κάθε κράτος ,για κάθε επιχείρηση.
Η έννοια της ανταγωνιστικότητας δεν είναι στατική. Είναι δυναμική. Αντιμετωπίζει τις νέες προκλήσεις καθώς αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο κάθε κράτος, κάθε επιχειρηματική μονάδα πρέπει να διεκδικήσει, να διατηρήσει και να διευρύνει - αν μπορεί - ένα ρόλο και κατ’ επέκταση ένα μερίδιο της αγοράς.
Η ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης εξαρτάται από την οργάνωση της ίδιας της επιχείρησης αλλά και από το γενικότερο περιβάλλον που προσφέρει το κράτος, μέσα στο οποίο αυτή δραστηριοποιείται.
Το κράτος παρουσιάζεται με πολλά πρόσωπα και ρόλους που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης. Ο βασικός βέβαια ρόλος του Κράτους είναι να εξασφαλίζει ορθούς και δίκαιους όρους παιχνιδιού. Το Κράτος εξασφαλίζει και εγγυάται τους κανόνες για μια σωστή σχέση ανάμεσα στην επιχείρηση και στο Κράτος, ανάμεσα στην επιχείρηση και τους πολίτες, αλλά και ανάμεσα στις ίδιες τις επιχειρήσεις μεταξύ τους, προστατεύοντας αμοιβαία τα δίκαια συμφέροντά τους.
Πέρα όμως από αυτό, το Κράτος έχει καθήκον να διασφαλίζει σύγχρονες, αποτελεσματικές και οικονομικά συμφέρουσες Υπηρεσίες, όπως και τα απαραίτητα έργα υποδομής που υπηρετούν την Οικονομία και τους πολίτες.
Η επάρκεια και η ποιότητα των προσφερομένων από το κράτος Υπηρεσιών είναι, διαχρονικά, ένα από τα ζητούμενα, καθώς οι ανάγκες και οι απαιτήσεις γι’ αυτές συνεχώς διευρύνονται. Προσοχή, όμως: Αυτό δεν σημαίνει μεγαλύτερο Κράτος. Αντίθετα, η πορεία προς μικρότερο και καλύτερο Κράτος είναι η σωστή κατεύθυνση, όταν στοχεύουμε στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
Από την άλλη πλευρά, το καλύτερο και λιγότερο Κράτος δεν σημαίνει ότι το Κράτος πρέπει να απεμπολήσει τον προγραμματικό και εποπτικό του ρόλο. Αντίθετα απαιτείται να τον διευρύνει! Στην σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης το Κράτος καλείται να συμπαρασταθεί πιο υπεύθυνα στις ανάγκες και στην προσπάθεια της ελληνικής επιχείρησης να δραστηριοποιηθεί στο διεθνές περιβάλλον.
Τα εμπορικά τμήματα των Ελληνικών Πρεσβειών στο εξωτερικό πρέπει να αναβαθμισθούν και να πλαισιωθούν με εξαιρετικών ικανοτήτων και προσόντων στελέχη. Πρέπει επίσης να έχουν άμεση διασύνδεση και συνεργασία με τα Επιμελητήρια της Χώρας, όπως είναι το δικό σας, το Τεχνικό Επιμελητήριο κ.α.
Το Ελληνικό Τραπεζικό σύστημα από την άλλη πλευρά πρέπει να στηρίξει τις ελληνικές επιχειρήσεις στις δράσεις τους στο εξωτερικό, προσφέροντας τις σχετικές υπηρεσίες.
Κυρίες και Κύριοι,
Όπως προείπα, το Κράτος πρέπει να εξασφαλίζει σύγχρονες αποτελεσματικές και με σωστό κόστος χρήσης Υπηρεσίες και Υποδομές.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ είναι το κατ’ εξοχήν Υπουργείο που έχει την αρμοδιότητα να υλοποιήσει τις υποδομές αυτές, αλλά παράλληλα και να εξασφαλίσει το θεσμικό πλαίσιο για την υλοποίηση των υποδομών από τους άλλους φορείς που επίσης κατασκευάζουν έργα.
Θα ήταν παράληψη μου να μην επισημάνω εδώ την δύσκολη θέση στην οποία είχαν περιέλθει οι αναθέσεις Δημοσίων Έργων στην Χώρα μας το 2004 γεγονός που διαπίστωσα από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβα Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων. Ουσιαστικά η Χώρα τότε εστερείτο συστήματος ανάθεσης Δημοσίων Έργων.
Το υφιστάμενο τότε σύστημα του λεγόμενου «Μαθηματικού Τύπου» είχε ακυρωθεί από αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Έργα ύψους 1,6 δις. €, που είχαν από την άνοιξη του 2003 δημοπρατηθεί, ήταν μπλοκαρισμένα από τις αποφάσεις αυτές του ΣΤΕ και τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η αγορά εστερείτο ομαλής ροής Έργων, με δυσμενείς επιπτώσεις σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με τα Δημόσια Έργα.
Με τα Ολυμπιακά έργα οι ελληνικές τεχνικές εταιρίες είχαν επιτύχει οργάνωση, τεχνογνωσία και μεγέθη για να υλοποιούν μεγάλα και σύνθετα έργα και η έλλειψη έργων στην αγορά έθετε σε κίνδυνο τον κλάδο.
Η απεμπλοκή των έργων αυτών ύψους 1,6 δις. € και η θεσμοθέτηση ενός πλαισίου που θα εξασφάλιζε κανόνες υγιούς ανταγωνισμού, με ένα διάφανο και αποτελεσματικό σύστημα, ήταν άμεση ανάγκη.
Θυμάμαι τότε, την άνοιξη του 2004 στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων την έντονη προσπάθεια του Υπουργού κ. Σουφλιά και όλης της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά και των υπηρεσιακών παραγόντων να αντιμετωπίσουμε παράλληλα άμεσα και αποτελεσματικά δυο δύσκολες και σημαντικές προκλήσεις.
1. Να ολοκληρώσουμε τα Ολυμπιακά Έργα. Υπήρχαν καθυστερήσεις σημαντικές στο πρόγραμμα υλοποίησης και φυσικά η ημερομηνία έναρξης των αγώνων δεν μπορούσε να μετατεθεί. Έπρεπε την συγκεκριμένη ημερομηνία όλα να λειτουργούν άψογα. Ήταν ένα εθνικό στοίχημα που το κερδίσαμε: και έκανε όλους τους Έλληνες υπερήφανους η επιτυχημένη τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων.
2. Να διαμορφώσουμε, να διαβουλευτούμε με τους φορείς και να επεξεργασθούμε ένα αποτελεσματικό, αδιάβλητο θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης Δημοσίων Έργων το ταχύτερο δυνατό. Και ήταν μεγάλη ικανοποίηση όλων μας όταν λίγους μήνες μετά, τον Σεπτέμβριο του 2004, η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε το Νέο Νόμο.
· Έτσι, λοιπόν καταργήσαμε το σαθρό και διαβλητό «Μαθηματικό τύπο» και θεσμοθετήσαμε και εφαρμόσαμε, με μεγάλη επιτυχία, ένα νέο αδιάβλητο σύστημα καθαρού μειοδοτικό διαγωνισμού, με το οποίο κανείς δεν μπορεί να δώσει έργο σε κανέναν. Οι προσφορές ανοίγουν ενώπιον όλων και τα έργα αναλαμβάνει όποιος έχει κάνει την καλύτερη προσφορά. Επομένως καταργείται πλέον το όργιο συναλλαγής και διαφθοράς που προϋπήρχε.
· Παράλληλα, θεσπίσαμε νέα ενιαία αξιόπιστα τιμολόγια, τεχνικές προδιαγραφές και πρότυπα τεύχη δημοπράτησης, που οδηγούν σε διαφάνεια, ίσες ευκαιρίες για όλους, αλλά και σε σαφώς μικρότερο κόστος συμμετοχής των τεχνικών εταιρειών στους διαγωνισμούς. Και ακόμα,
· Θεσμοθετήσαμε ένα νέο νόμο ανάθεσης μελετών και υπηρεσιών, σε απόλυτη συμφωνία με το ελληνικό και κοινοτικό δίκαιο.
Εξασφαλίσαμε έτσι την εφαρμογή των αρχών της διαφάνειας, του υγιούς ανταγωνισμού και της ποιότητος των έργων και δεχθήκαμε για τους λόγους αυτούς τα συγχαρητήρια των υπηρεσιών Ε. Επιτροπής.
Ένας άλλος τομέας δράσης του ΥΠΕΧΩΔΕ, που βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της Οικονομίας, είναι η ολοκλήρωση του Εθνικού Χωροταξικού σχεδιασμού και η εξασφάλιση των επί μέρους τομεακών χωροταξικών σχεδίων για τις Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη Βιομηχανία και τον Τουρισμό.
Οι επιχειρηματίες θα γνωρίζουν πλέον που και τι επιτρέπεται, ώστε, χωρίς καθυστερήσεις, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εκβιασμούς, να προχωρούν ευκολότερα στις σχετικές αδειοδοτήσεις εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων τους.
Επίσης προχωρά η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, που είναι αδιαμφισβήτητα απαραίτητη · και ορθώς έχει χαρακτηρισθεί ως το μεγαλύτερο μεγάλο έργο της Χώρας. Είναι απαράδεκτο να είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης που στερείται Κτηματολογίου. Το κτηματολόγιο είναι εργαλείο ανάπτυξης, καθώς η καταγραφή των ιδιοκτησιών γίνεται με βάση το ακίνητο (αγροτεμάχιο, οικόπεδο, κατάστημα, διαμέρισμα κ.λ.π.) και όχι με το όνομα του ιδιοκτήτου όπως γίνεται στα υποθηκοφυλακεία σήμερα.
Κυρίες και κύριοι:
Η ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας και των επιμέρους ιδιωτικών κυρίως αλλά και των δημοσίων δράσεων, που την συνθέτουν και την δημιουργούν, συναρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις μεταφορές. Δηλαδή από την υφιστάμενη δυνατότητα για ασφαλείς, αξιόπιστες, άνετες, γρήγορες και χαμηλού κόστους μεταφορές.
Οι περισσότερες δραστηριότητες μας εξαρτώνται από τα μέσα μεταφοράς : είτε για να πάμε στην δουλειά μας, είτε για να πάμε σε ένα χώρο αναψυχής είτε για να παραδώσουμε ή να παραλάβουμε υλικά και προϊόντα ως παραγωγό έμπορο ή απλοί χρήστες.
Αλλά ας γυρίσουμε στο θέμα μας.
Η αγορά και η ανταγωνιστικότητα των επί μέρους μονάδων που την απαρτίζουν, εξαρτώνται από τα συστήματα μεταφορών που χρησιμοποιούνται. Η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητά τους είναι καθοριστικός παράγοντας για την λειτουργία της Αγοράς.
Και όταν λέμε συστήματα μεταφοράς εννοούμε τις υποδομές (οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια, γραμμές τρένου κ.λ.π.), τα αντίστοιχα μεταφορικά μέσα (αυτοκίνητα, καράβια, αεροπλάνα, τρένα) και την αντίστοιχη οργάνωση τους.
Την αγορά και την ανταγωνιστικότητα βοηθά επίσης η ύπαρξη συνδυασμένων μεταφορών π.χ. τραίνο με λιμάνι, αυτοκίνητο με αεροδρόμιο, τρένο με αυτοκίνητο κ.λ.π.
Είναι επίσης προφανές ότι, η ύπαρξη λειτουργικών διασυνδέσεων των μεταφορικών δικτύων στο εσωτερικό της Χώρας, αλλά και η διασύνδεσή τους με τα δίκτυα των γειτονικών χωρών, βοηθά επίσης καθοριστικά την αγορά και την ανταγωνιστικότητα.
Οι υποδομές μεταφορών, για να αποτελέσουν ένα υπόβαθρο πάνω στο οποίο θα μπορεί να στηριχθεί η διερεύνηση της ανταγωνιστικότητας, πρέπει :
1. Να εξασφαλίζουν τις αναγκαίες συνδέσεις, δηλαδή να παρέχουν την δυνατότητα λειτουργίας των μέσων μεταφορών, από το σημείο αναχώρησης μέχρι το σημείο του προορισμού,
2. Να έχουν ικανοποιητική χωρητικότητα και υψηλής ποιότητας λειτουργικές προδιαγραφές, έτσι ώστε να παρέχουν ασφάλεια, άνεση, ταχύτητα και αξιοπιστία, χωρίς κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθυστερήσεις και μόλυνση και
3. Να διατίθενται προς χρήση με λογικό, χαμηλό κόστος.
Τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποτελούν διαχρονικούς στόχους των δράσεων για την εξασφάλιση σωστών υποδομών στις μεταφορές.
Η Ήπειρος η ιδιαίτερη πατρίδα μου είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς οι υποδομές μεταφορών, αλλάζουν τα δεδομένα και δημιουργούν την δυναμική της Ανάπτυξης.
Η απομόνωση της την είχε καταστήσει την φτωχότερη περιφέρεια της Ευρώπης. Προς τα βόρεια ήταν η Αλβανία, παραπέτασμα. Δυτικά η θάλασσα χωρίς τις απαραίτητες λιμενικές και άλλες υποδομές. Ανατολικά η Πίνδος (επικοινωνεί με την υπόλοιπη Ηπειρωτική Ελλάδα μέσω Κατάρας) και Νότια το φέρυ μπότ Ρίου Αντιρρίου.
Με την αλλαγή του καθεστώτος στην Αλβανία άρχισε η επικοινωνία έστω με το υπάρχον παλιό οδικό δίκτυο η Ήπειρος πήρε μια οικονομική ανάσα. Αργότερα η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου έδωσε την διέξοδο προς Νότο.
Τα δυο αυτά νέα δεδομένα δηλαδή η επικοινωνία και το εμπόριο με την Αλβανία και η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου κατέστησαν ακόμη πιο αναγκαία την κατασκευή της Ιόνιας οδού. Είναι μεγάλη η ικανοποίηση των Ηπειρωτών αλλά και όλων των κατοίκων της ΒΔ Ελλάδος από το γεγονός ότι αυτό τον μήνα αρχίζει η κατασκευή της Ιόνιας οδού. Όνειρο και προσδοκία δεκαετιών.
Ήδη η οικονομική θέση της Ηπείρου βελτιώνεται σημαντικά. Έπαψε να είναι η φτωχότερη περιφέρεια στην Ευρώπη. Με την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού το 2008 η Ήπειρος ξεπερνά και το προς ανατολάς εμπόδιο της Πίνδου που την απομονώνει από την υπόλοιπη Ελλάδα και γίνεται η Ηγουμενίτσα με το Λιμάνι της σημαντική πόλη συνδυασμένων μεταφορών προς την Δύση.
Είμαι υπερήφανος που συνέβαλα κι’ εγώ ως Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων στο να αλλάξουν οι αναπτυξιακές προοπτικές της Ηπείρου.
Κυρίες και Κύριοι,
Μέχρι σήμερα, με την συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατέθηκαν πάρα πολλοί πόροι και υλοποιήθηκαν πολλά και σημαντικά έργα μεταφορικών υποδομών στην Χώρα μας, με αποτέλεσμα οι υποδομές αυτές να έχουν σε αρκετά σημεία τους βελτιωθεί πάρα πολύ.
Όμως εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις και μάλιστα κρίσιμες για την διεύρυνση της ανταγωνιστικότητας και τις εξωστρέφειας της Εθνικής Οικονομίας.
Η μεγαλύτερη έλλειψη υποδομών παρουσιάζεται στην περιφέρεια.
Γι αυτό και οι πόροι της 4ης προγραμματικής περιόδου 2007-2013, κατά 80% προορίζονται για την περιφέρεια.
Με στοχευόμενες δράσεις έχουν προγραμματιστεί και θα υλοποιηθούν και ολοκληρωθούν τα έργα που αναβαθμίζουν εκείνες ακριβώς τις μεταφορικές υποδομές, οι οποίες θα συμβάλλουν στους κύριους εθνικούς και κοινοτικούς στόχους της επόμενης περιόδου: Δηλαδή στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και στην αύξηση της απασχόλησης.
Αυτοί οι δυο μεγάλοι στόχοι εξειδικεύονται στα Επιχειρηματικά Προγράμματα της περιόδου 2007-2013: Τα έργα που επιλέγονται προς υλοποίηση στην επόμενη περίοδο είναι προσανατολισμένα προς την κάλυψη των απαιτήσεων των υφισταμένων και μελλοντικών επιχειρηματικών δράσεων, και στην δημιουργία νέων υποδομών, που θα βοηθήσουν στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής της Χώρας.
Το πολυσχιδές και ιδιαίτερο ανάγλυφο της Χώρας μας, με τα πολλά νησιά, την υποχρεώνουν να διαθέτει πολύ περισσότερους πόρους, εθνικούς και κοινοτικούς, για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών. Σε άλλα κράτη όπως το Βέλγιο, τη Γαλλία κ.λ.π. χρειάζονται λιγότεροι πόροι ανά κάτοικο για την κατασκευή μεταφορικών υποδομών, γιατί τους διευκολύνει η Γεωγραφία τους .
Από την άλλη μεριά βέβαια, η ιδιαιτερότητα αυτή της χώρας μας, με τον συνδυασμό βουνού, θάλασσας και νησιών, δημιουργούν περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, που μαζί με τα πολιτιστικά μας μνημεία, το κλίμα, τον ήλιο, την καθαρή θάλασσα, αποτελούν τα πλεονεκτήματα της τουριστικής μας βιομηχανίας. Ας μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός προσφέρει το 20% περίπου του συναλλάγματος.
Επιπλέον, τα έργα της επόμενης περιόδου στοχεύουν στην εξυπηρέτηση των αναγκών για την εξασφάλιση της κινητικότητας των κατοίκων και των επισκεπτών της χώρας, αλλά και στην διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος υψηλής ποιότητας ζωής.
Έτσι, με βασικό εργαλείο το νέο θεσμικό πλαίσιο μελέτης και κατασκευής Δημοσίων Έργων,:
Ø Μελετήσαμε, δημοπρατήσαμε και θέσαμε σε εφαρμογή ένα πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα έργων υποδομής, ύψους 16 δισ. €. Εξ αυτών λίγο περισσότερο από τα μισά υλοποιούνται ως δημόσια έργα και τα άλλα με συμβάσεις παραχώρησης. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός δημοπράτησης είναι υπερτετραπλάσιος του αντίστοιχου της δεκαετίας 1994-2003, στην οποία δημοπρατήθηκαν έργα συνολικού προϋπολογισμού 10,6 δις Ευρώ.
Ø Με τα έργα του προγράμματός μας διπλασιάζονται οι Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, αναβαθμίζεται το υπόλοιπο Εθνικό Οδικό μας δίκτυο, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, βελτιώνεται η προσπελασιμότητα όλων των περιοχών της χώρας και η ασφάλεια των μεταφορών.
Ø Από το φθινόπωρο του 2004 με τον νέο Νόμο δημοπρατήσαμε 262 μεγάλα νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού 8,4 δις Ευρώ.
Ø Εκπονήσαμε σχεδόν από το μηδέν τις μελέτες και δημοπρατήσαμε τα 6 μεγάλα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, ύψους 7 δισ. €, για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα-μαμούθ, πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, που περιλαμβάνει:
¨ Το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ευρώπη! Μέσα σε έξι χρόνια, η Ελλάδα θα έχει ολοκληρώσει το βασικό οδικό της δίκτυο, αποκτώντας ένα αξιοθαύμαστο δίκτυο σύγχρονων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, μήκους 2.500 χιλιομέτρων, από 1.200 περίπου χιλιόμετρα που είναι σήμερα.
¨ Ακόμη το μεγαλύτερο μέτωπο έργων Μετρό που έγινε ποτέ στη χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 2 δις ευρώ, με την κατασκευή 26 νέων σταθμών (13 στην Αθήνα και 13 στη Θεσσαλονίκη) και με 22,5 χιλιόμετρα νέας υπόγειας γραμμής.
Τα Δημόσια Έργα είναι πραγματικό εργαλείο Ανάπτυξης. Βοηθούν την Οικονομία βραχυπρόθεσμα και μακρυπρόθεσμα.
Βραχυπρόθεσμα γιατί είναι το πιο άμεσο και αποτελέσματικό αντίδοτο στην καταπολέμηση της ανεργίας. Απασχολεί χωρίς ιδιαίτερες χρονοτριβές το ανθρώπινο δυναμικό στην μελέτη την κατασκευή και την συντήρηση των έργων. Αλλά και δευτερογενώς γιατί δημιουργεί ζήτηση εντείνοντας την παραγωγή πρώτων υλών και προϊόντων στην Βιομηχανία. Επιπρόσθετα αυξάνει την ζήτηση παροχής υπηρεσιών σε όλο το φάσμα της οικονομίας.
Μακρυπρόθεσμα γιατί με τα έργα υποδομής που δημιουργούνται η Χώρα ενδυναμώνει ανταγωνιστικά αναδυκνείει τις δυνατότητες ανάπτυξης κάθε περιοχής της έτσι εξυπηρετεί τους στόχους της οικονομικής της πολιτικής.
Με βάση το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των μεταφορικών υποδομών της Χώρας με ορίζοντα το έτος 2020, που ετοιμάσαμε έγκαιρα και την υλοποίηση του μεγαλύτερου ενιαίου προγράμματος μελετών που έχει υλοποιηθεί στην χώρα, ετοιμάζουμε την επόμενη γενιά 60 Δημοσίων Έργων, συνολικού προϋπολογισμού 9 δις. €.
Οι επιλογές των έργων αυτών έχουν προκύψει από την συνθεώρηση πολλών παραμέτρων. Σημαντική θέση όμως μεταξύ αυτών είχαν οι παράμετροι που οδηγούν στην διεύρυνση της ανταγωνιστικότητας όλων των τομέων της εθνικής οικονομίας και επί πλέον της εξωστρέφειάς της.
Θα ήθελα να αναφέρω εδώ το γεγονός ότι ήδη στην χώρα μας πολλά –ίσως τα περισσότερα πλέον- μεγάλα έργα κατασκευής νέων, ή αναβάθμισης υφισταμένων μεταφορικών υποδομών, προωθούνται με Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα.
Οι παραπάνω ΣΔΙΤ, μαζί με οποιεσδήποτε άλλες συναφθούν για μικρότερα έργα με βάση τον νέο Νόμο που ψηφίστηκε, θα αποτελέσουν μια σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στον τομέα αυτόν. Θα συμβάλλουν επίσης έμμεσα στην διαμόρφωση σχετικής γνώσης και εμπειρίας σε φορείς του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα και δι’ αυτών στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους σε τέτοιου είδους έργα στο εξωτερικό.
Κυρίες και Κύριοι,
Η εξασφάλιση και η διατήρηση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στην Αγορά είναι βασική υποχρέωση του κράτους και η πεμπτουσία του εποπτικού του ρόλου στην Οικονομία.
Έτσι βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα και προωθείται η ανάπτυξη της Χώρας.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάθεση των Δημόσιων Έργων, αυτό του μειοδοτικού διαγωνισμού μαζί με τις άλλες ρυθμίσεις των ενιαίων τιμολογίων των τυποποιημένων τευχών δημοπράτησης κ.λ.π. εξασφάλισε την διαφάνεια και τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο. Είναι ένα εργαλείο γρήγορο και αποτελεσματικό γιατί αναδεικνύει άμεσα ανάδοχο και κανείς δεν μπορεί να τον αμφισβητήσει για νομικο0ύς λόγους .
Με εργαλείο το νέο αυτό θεσμικό πλαίσιο υπέρ τετραπλασιάσαμε τους ρυθμούς δημοπράτησης των έργων προσφέροντας συνεχώς έργα στην Αγορά υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μαμούθ ύψους 16 δις. €.
Πέρα από τις σύγχρονες υποδομές που δημιουργούνται στα Λιμάνια και τα αεροδρόμια της Χώρας υλοποιείται το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα αρχίζει να αποκτά ένα αξιοθαύμαστο δίκτυο σύγχρονων κλειστών αυτοκινητοδρόμων 2.500 χιλιομέτρων από τα 1.200 περίπου χιλιόμετρα που είναι σήμερα.
Οι δρόμοι αυτοί είναι δρόμοι ανάπτυξης.
Το πλέγμα αυτό των αυτοκινητοδρόμων μαζί με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια που εξασφαλίζουν ένα ευρύ πλέγμα συνδυασμένων μεταφορών θα κάνει την ισόρροπη ανάπτυξη της Χώρας χειροπιαστή πραγματικότητα. Πέρα όμως από αυτό θα αυξήσει την «Οικονομική συνεκτικότητα» της αν μου επιτρέπετε τον όρο με τον οποίο εννοώ ότι όλη η Χώρα θα μπορεί να λειτουργήσει πιο δυναμικά και αποτελεσματικά σαν ενιαία οικονομική οντότητα μια και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής θα είναι πιο απτά, ευκολότερα, “προσπελάσιμα”, άρα πιο αξιοποιήσιμα.
Κυρίες & Κύριοι,
Είναι ανθρώπινο να αισθάνεται κανείς ικανοποίηση όταν συμμετέχει ενεργά σε μια τέτοια προσπάθεια που ξεκινά με τον καθορισμό του στόχου, συνεχίζει με τον προγραμματισμό και προχωρά στην μελέτη και την εκτέλεση ενός γιγαντιαίου προγράμματος Έργων.
Γι΄ αυτό δικαιολογήστε μου τον όποιο συναισθηματισμό διεφάνει εκ μέρους μου κατά την ανάπτυξη του θέματος.
No comments:
Post a Comment